Baza wiedzy

Personalizm w wychowaniu – co musisz wiedzieć na dobry początek?

Opisałam już, na czym polega koncepcja wychowania indywidualistycznego oraz opartego na kolektywiźmie. Korzystałam z przykładów skrajnych i jednolitych, aby dobrze pokazać różnice między tymi nurtami oraz wyraźną odrębność personalizmu w wychowaniu. Pedagogika personalistyczna jest bowiem tym, co wybrałam, co lubię i co umiem robić. Bardzo chciałabym jak najwięcej osób zarazić miłością to tego stylu wychowawczego. Zatem przedstawiam Państwu gościa honorowego wychowujemy.com.pl: PERSONALIZM W WYCHOWANIU! Skąd się wziął personalizm?Czytaj dalej ⟶

Grupa ważniejsza niż dziecko – nurty kolektywistyczne w wychowaniu

Na jednym krańcu osi znajdujemy nurty indywidualistyczne w wychowaniu, na drugim krańcu – teorie z nurtów kolektywistycznych. Opierają się one na odwrotnych założeniach. Kolektywizm głosi przede wszystkim, że grupa będzie zawsze ważniejsza niż jedno dziecko. Na tym fundamencie wznosi się gmach wychowania czysto behawioralnego, czyli w sumie… tresury dzieci.

Dziecko (i to tylko Twoje) jest najważniejsze – indywidualizm w wychowaniu

Aby świadomie i mądrze poruszać się po oceanie pomysłów wychowawczych, w pierwszej kolejności trzeba poznać trzy główne nurty: indywidualistyczny, kolektywistyczny i personalistyczny. Ich specyfikę najłatwiej poznać, badając różnice pomiędzy nimi oraz koncertując się – przynajmniej na początku – na poglądach jednolitych i skrajnych. Dlatego zaczniemy od antypedagogiki, która głośno i wyraźnie ogłasza, że dziecko jest najważniejsze, ale rozumie to w specyficzny sposób…

Harmonogram rekrutacji do szkół średnich

Już za chwilę, już za momencik system rekrutacyjny zacznie się kręcić… Baza linków Przygotowałam plik z zestawem wszystkich potrzebnych linków dotyczących rekrutacji do szkół średnich w Warszawie. Skorzystaj z niego, nawet jeśli jesteś z innego miasta, bo na końcu znajdziesz linki do stron wszystkich kuratoriów oświaty w Polsce. Harmonogram rekrutacji do szkół średnich w woj. Mazowieckim 29.04.23 – Udostępnienie oferty edukacyjnej na https://warszawa.edu.com.pl (tylko podgląd). 15.05.23 – Uruchomienie systemu, czyli możliwościCzytaj dalej ⟶

Jak oceniać uczniów z Ukrainy?

Wraz z przybyciem ukraińskich dzieci do polskich szkół nauczyciele zostali postawieni – po raz kolejny – przed wielkim wyzwaniem. Na początku konfrontowaliśmy się z traumą, stresem, barierą językową, troską o samopoczucie nowych uczniów. Baliśmy się, czy poradzimy sobie w kontakcie z dzieckiem po doświadczeniu wojny. Teraz pierwszy szok minął, ale pozostała bariera językowa i coraz bardziej palące pytania: jak uczyć? jak sprawdzać wiedzę? jak wymagać? Czy należy oceniać uczniówCzytaj dalej ⟶

Progi punktowe i inne tajemnice rekrutacji do szkół średnich

Uczniowie klas ósmych po zakończonych egzaminach wchodzą w kolejną fazę – rusza rekrutacja do szkół średnich. Hasła takie jak “progi punktowe” i “ranking liceów” są jakby częściej wpisywane w wyszukiwarkę… 🙂 Jako doradca edukacyjno-zawodowy chętnie pomogę Ci w zrozumieniu, jak przebiega rekrutacja do szkół ponadpodstawowych. Rekrutacja do szkół średnich w Warszawie Kochani Ósmoklasiści! Przygotowałam dla Wam kompletny materiał video o rekrutacji do szkół średnich w Warszawie. Wyjaśniam w nim też,Czytaj dalej ⟶

Co robić z dziećmi z Ukrainy? Baza linków

Przejrzałam bardzo wiele stron, linków i opracowań związanych z obecną sytuacją na Ukrainie i w Polsce. Zebrałam w jednym miejscu te, które pochodzą z zaufanych źródeł i moim zdaniem są najcenniejsze oraz mogą pomóc w odpowiedzi na pytanie: co robić z dziećmi z Ukrainy w domu i w szkole?

5 pomysłów: Jak przyjąć dzieci z Ukrainy w szkole?

Dzieci z Ukrainy już są w polskiej szkole. Jeśli jeszcze gdzieś nie dotarły, to i tak jest już najwyższa pora, by przygotować się na ich przybycie. Oto moje pomysły na pierwsze działania.

Co robić, by pomóc dzieciom radzić sobie z lękiem w kontekście wojny na Ukrainie?

Rozmowa jest ważna, ale nie jest jedynym sposobem oddziaływania, jaki mamy do dyspozycji. Mam wrażenie, że indywidualistyczne teorie wychowania doprowadziły do nadmiernego kultu rozmowy, a nawet tylko specyficznego jej rodzaju – „tłumaczenia”. Widzimy to w wypowiedziach typu: „Tłumaczę mu i tłumaczę, że nie ma się czego bać, a on dalej się boi. Jak Wy tłumaczycie dzieciom, żeby się nie bały? Proszę o wskazówki.” Odpowiedź brzmi: nijak.

Jak mądrze rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie i czy to wszystko, co możemy zrobić?

Pobieżny ogląd pytań zadawanych w Internecie, zwłaszcza w czasie webinarów poświęconych tematowi „Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie na Ukrainie?”, doprowadził mnie do przypuszczenia, że część z nas traktuje psychologa jak cudotwórcę, a rozmowę jak jakąś magiczną sztuczkę. Wydaje się, że część z nas uważa, że istnieje trick, który sprawi, że dziecko przestanie się bać wojny. Że psycholog tak może „zaczarować” dziecko, by obrazki z oblężenia miasta już go nie ruszały i by spokojnie poszło spać…Czytaj dalej ⟶

C’mon C’mon – film o dobrym wychowywaniu dzieci?

Wróciłam niedawno z kina z seansu “C’mon c’mon”. W krótkiej wymianie SMS-ów z koleżanką wykrystalizowało mi się kilka wniosków pedagogicznych, którymi chciałabym się podzielić. Tekst nie będzie pretendował do miana kompletnej recenzji” To kilka nieuczesanych myśli pedagoga biegnących truchcikiem wokół treści filmu. Uwaga! Spoiler! Artykuł zdradza fabułę filmu.